Marcel Smolders en Corné Otto van Dutch Health Clinics
‘Planbare medische zorg moet én kan anders en beter’
‘Planbare medische zorg moet én kan anders en beter’
De wegen van Marcel Smolders en Corné Otto kruisten elkaar meer dan 22 jaar geleden. Sindsdien zijn ze min of meer onafscheidelijk. Samen hebben ze maar één passie, de electieve medisch specialistische zorg – dus de planbare zorg – efficiënter en toekomstbestendig maken. ‘We willen een top-3 speler worden in de markt van zelfstandige behandelcentra,’ stellen Marcel en Corné.
Marcel en Corné kennen elkaar van hun medische studies in Leiden. Beiden zijn ondernemers in hart en nieren. Samen richtten in 2002 een bedrijf op gespecialiseerd in detachering van bedrijfs- en verzekeringsartsen. Toen die markt wegviel, richten ze in 2004 samen met een derde partner de Mauritsklinieken op, gespecialiseerd in huidziekten. Hier bewezen ze dat ze met dit zelfstandig behandelcentrum nieuwe stijl in staat waren de zorg te veranderen.
Marcel: ‘De zorg kenmerkt zich door lange wachttijden, hoge kosten en een gebrek aan servicegerichtheid en tijd voor patiënten’. Corné vult aan: ‘Door onderdelen van de ziekenhuiszorg onder te brengen in kleinschalige, klantgerichte en gespecialiseerde zorgcentra, kan het zorgaanbod anders worden ingericht. De acute en complexe zorg, bijvoorbeeld trauma’s en kankerbehandelingen, hoort in het ziekenhuis. Maar de electieve zorg, die niet acuut en dus goed planbaar is, hoort in gespecialiseerde zorgcentra.’ Hier zetten beide heren zich vol voor in. ‘De zorg wordt hiermee beter, efficiënter en de patiënten worden sneller geholpen. Win-win dus.’
Marcel en Corné vervolgen: ‘Bij de Mauritsklinieken hebben we destijds bewezen dat onze visie hout snijdt. Letterlijk duizend patiënten per week hebben we destijds succesvol en snel geholpen.
Uiteindelijk hebben we de organisatie verkocht aan private equity bedrijf Waterland. Daarna hebben we gekeken of we een ziekenhuis konden overnemen, maar dit bleek een doodlopende weg. Wel veel van geleerd. Na een kort traject waarin we medische startups hielpen om levensvatbaar te worden, startten we in 2016 de Eisenhower Kliniek in Den Haag, gespecialiseerd in orthopedie en pijnbehandelingen. In 2024 kwamen we in gesprek met MG Partners.’
Beide heren stellen dat ‘MG Partners hen verraste. Ze waren een jonge en dynamische private equity partij. Anders dan alle andere investeerders die we hadden ontmoet. Ondernemend, gedreven en financieel meer dan goed onderlegd. En belangrijker, onze visies op de zorg sloten perfect op elkaar aan. Want MG Partners had al geïnvesteerd in de Dr. Kuypers Kliniek, Wikler Kliniek en Huidzorg Houten.
Eigenlijk zochten ze ondernemers zoals wij die een overkoepelende strategie voor deze behandelcentra konden bedenken en uitvoeren. Na de verkoop van de Eisenhower Kliniek zijn we deze uitdaging met hart en ziel aangegaan. Samen zijn we toen Dutch Health Clinics gestart en hebben hierna het Heelkunde Instituut Nederland (HIN) overgenomen.’
‘Dutch Health Clinics is anders dan andere grote klinieken. Wij staan voor lokaal ondernemerschap. Dus lokale binding met een eigen identiteit en sterke verwevenheid met de eerstelijnsgezondheidszorg. Hier komt het merendeel van onze patiënten vandaan.
Deze patiënten worden klantvriendelijk, snel en professioneel geholpen. Kleinschaligheid en het werken in teams van maximaal 25 specialisten helpen daarbij. Alle bedrijven behouden hun eigen naam en identiteit. Hiermee onderscheiden we ons van markleiders als Bergman Klinieken en Equipe Zorgbedrijven.
Bij ons dus geen harde blue print. Maar aan de achterzijde bouwen we wel een professionele backoffice – finance, HR, IT – zodat we in onze primaire processen zo efficiënt en professioneel als mogelijk kunnen acteren,’ gaan Marcel en Corné verder.
Corné: ‘Uiteraard zitten we er ook met ons eigen geld in. Heel gezond. MG Partners zorgt voor de financiële huishouding, zoals waarderingen, financiering en herfinanciering. Ze fungeren, dankzij hun ondernemende hands-on benadering, ook als sparringpartner. Ook dragen ze experts aan via hun netwerk en denken actief mee over strategie en verdere groei. Wij focussen ons op de markt.
Samen voegen we waarde toe en bouwen we via een uitgekiende M&A-strategie ons netwerk uit.’ Marcel vult aan: ‘Samen met MG Partners hebben we grote ambities. We willen een top-3 speler worden in de specialistische electieve zorg.
Recent hebben we de overname van Polikliniek De Blaak/Signe in Rotterdam aangekondigd. Dit is een hoogwaardige specialist in dermatologie, venerologie, proctologie en cosmetiek. Een perfecte aanvulling op onze portefeuille én een sterke Rotterdamse speler.’
‘MG Partners zorgt voor de financiële huishouding, fungeert ook als sparringpartner en denkt strategische actief mee. Wij focussen ons op de markt. Samen voegen we waarde toe en bouwen we via een uitgekiende M&A-strategie ons netwerk uit.’
‘Samen met MG Partners hebben we grote ambities. We willen een top-3 speler worden in de specialistische electieve zorg.’
Marcel Smolders en Corné Otto van Dutch Health Clinics: ‘‘De markt weet waar we voor staan. Dutch Health Clinics is een sterk merk aan het worden.’
Marcel en Corné besluiten: ‘Onze visie raakt steeds meer bekend. We beschikken nu over meer dan 200 zorgspecialisten en hebben met een gezamenlijk omzet van bijna € 30 miljoen. Belangrijker is echter dat de markt weet waar we voor staan. Dutch Health Clinics is een sterk merk aan het worden. In 2025 zullen we hier nog extra in investeren. Dit plaveit de weg naar verdere groei.
We hebben samen met MG Partners veel vertrouwen in onze toekomst!’
Dutch Health Clinics bestaat uit een professioneel netwerk van electieve zorg. In het netwerk zit een veelheid aan unieke specialisaties. Van plastische chirurgie, esthetische chirurgie en handchirurgie tot dermatologie. En van orthopedie tot huidtherapie en lasertechnologie. Maar ook galblaasoperaties en veel voorkomende operaties voor navel- en liesbreuken. Tevens acné- en camouflagetherapie, chemische peelings en oplossingen voor andere huidproblemen.
En tot slot ook dermatologie, venerologie, proctologie en cosmetiek.
‘Samen hebben we een future-proof IT-onderneming neergezet’
‘Samen met MG Partners hebben we hard gewerkt aan scenarioplanning, modellen, doorrekenexercities, due diligences en meer. En dat is gelukt.’
Lees het interview‘Geweldige reis gemaakt en nog niet klaar’
‘In een paar jaar tijd zijn we verviervoudigd in omvang en ook internationaal actief geworden. We zijn nu met ruim 500 medewerkers en raken de omzetgrens aan van bijna € 90 miljoen. En … onze reis is nog niet klaar.’
Lees het interview